Jeg giver dig her 4 trin til, hvordan du forbedrer dit website til dine nuværende og fremtidige besøgende. Og hvordan du skaber en oplevelse, der får dem til at komme tilbage til dit website igen og igen.
# 1: Kend din målgruppe
Det har været skrevet før, men jeg skriver det igen – for det er virkelig vigtigt. Det første og vigtigste trin er nemlig at vide, hvem du prøver at nå med dit website.
Når du kender din målgruppe, kan du begynde processen med at tale til deres behov. Og du kan svare på de spørgsmål, de har om dine produkter eller ydelser.
Men før jeg går videre, skal jeg lige have en ting på plads: Din målgruppe er ikke “alle”.
Du er nødt til at have en klar og veldefineret målgruppe, hvor dit primære fokus er på de mennesker, der har et specifikt problem, som du kan løse. Derfor er dit første trin at definere den gruppe personer, der vil søge efter netop dit produkt eller ydelse. Og finde ud af, hvilke ønsker og behov de har.
Undersøg deres erfaring og komfortzone i forhold til webteknologi. Find ud af, hvilke sociale platforme de benytter. Indsaml data gennem dit foretrukne analyseværktøj (f.eks. det GDPR-venlige Matomo), kundeinterviews og brugerhistorier. Lav til sidst et detaljeret kort over kunderejsen (customer journey map – CJM). Eller to eller tre.
Dit kort over kunderejsen vil hjælpe dig med at forstå den kontekst, din bruger er i, både fysisk og emotionelt. Kun sådan kan du “sætte dig i deres sko” og få et bedre overblik over deres følelser og udfordringer, når de udforsker dit website.
Med dit kort over kunderejsen kan du nu fokusere på de mest relevante ændringer, du kan lave for at gøre dine brugeres oplevelse af dit brand mere positivt. Og ikke mindst mere indbringende.
I videoen gennemgår Megan Grocki from UX mastery de 9 trin, du skal igennem for at lave et kort over kunderejsen.
# 2: Gør det simpelt
For meget indhold og for mange menupunkter vil hurtigt forvirre dine besøgende. Og det er ligegyldigt, hvor dine besøgende er, og hvilken erfaring de har med internettet.
En menu med 20 punkter, der ikke ser ud til at have nogen relation med hinanden, vil hurtigt frustrere din besøgende. Det samme vil begreber, som dine besøgende ikke kender, for eksempel teknisk sprog. Resultatet er, at dine besøgende forsvinder.
Tag dig tid til at indskrænke din menustruktur. Det vil hjælpe dig til at definere, hvad der giver mest værdi for din besøgende – og det er det, der skal være i din menustruktur.
Når du har styr på din menustruktur, kan du arbejde videre med at gøre resten af dit website mere simpelt.
Lad dine besøgende fokusere på de handlinger, du gerne vil have dem til at lave. Og guide dem gennem den rejse, du gerne vil have dem til at tage på dit site. Dit website skal være så overskueligt, at dine besøgende nemt kommer igennem den kunderejse, du har lagt.
Tag et kritisk kig på dit indhold. Tilføj kun konkrete og SEO-optimerede tekster, få relevante billeder eller illustrationer i god kvalitet og en tydelig CTA (call-to-action). Så vil dine besøgende være mere tilbøjelige til at blive og samtidig nyde oplevelsen på dit website. Og samtidig skubbe dem længere frem i processen mod at blive en potentiel kunde.
# 3: Fornøj din besøgende
Nu kommer de visuelle elementer ind i din proces med at forbedre brugeroplevelsen for dine besøgende. Du skal nemlig fornøje dem gennem dit design.
Det betyder ikke, at du skal være uoprigtig eller overfladisk. Du behøver heller ikke tilføje jokes og fjollede tegninger. Når du fornøjer din besøgende, får du ham til at føle sig hjemme og komfortabel. Og så vil han gerne fortsætte sin online rejse sammen med dig.
Du kan sagtens skabe en fornøjelig og samtidig professionel oplevelse ved at skabe luft i dit indhold. Når du tilføjer luft på dine sider, hjælper du din besøgende til at føle, at her kan hun slappe af og tage sig god tid til at lære dig at kende. Og vigtigst af alt: Det gør dit website nemmere at læse.
Selvfølgelig kan du også skabe en god følelse ved at bruge farver og billeder. Men husk at være konsekvent i dit generelle design på hele dit website og på alle siderne.
Sammenhængen i dit design lærer dine besøgende, hvordan dit system fungerer og hjælper dem til hurtigt at føle sig komfortable og afslappede. Det fører til en stærkere emotionel relation.
Sammenhængen i dit design handler ikke kun om valg af farver og font. Du skal også vælge og fastholde en billedstil. Selv om billeder kan virke sekundære i forhold til dit SEO-optimerede tekstindhold på dit website, så hjælper de til at forstærke følelsen af tillid og relation hos din besøgende.
Derfor skal du sikre dig, at dine billeder har et ensartet udtryk, for eksempel i forhold til lys, beskæring eller ved at tilføje et specifik filter.
Når du har et gennemført design, styrer du dine besøgende længere hen ad den vej, du gerne vil have dem til at tage. Blot ved at fastholde et flow, der ikke bliver afbrudt af en visuel eller kontekstuel forstyrrelse.
# 4: Test, evaluer, forbedr, gentag
Når du har foretaget de nævnte ændringer, er der mere sjov i vente.
Hvis du vil have en succesfuld online tilstedeværelse, er du nemlig nødt til at fortsætte med at udvikle og gentage processen. Det betyder, at du skal holde øje med, hvordan dine ændringer fungerer (eller måske ikke fungerer). Denne data bruger du til løbende at forbedre brugeroplevelsen på dit website.
Eksempel: Du har gjort din menustruktur mere simpel, men dine analytics-data viser, at en af de sider, der linkes til, har en høj afvisningsprocent (på engelsk: bounce rate). Hvad gør du? Snakker med dine besøgende, selvfølgelig. Spørg dem, hvorfor den side ikke hjælper dem. Det kan være så simpelt, at navnet på menupunktet ikke matcher deres forventninger.
Videre til næste trin
Hvis alt dette virker som en uoverkommelig opgave, der stjæler din tid væk fra den daglige drift af din virksomhed, så er næste trin at give opgaven videre til en professionel. En dedikeret webspecialist, der samtidig forstår vigtigheden af dit website i din overordnede markedsføring, kan være en rigtig god investering for din virksomhed.
Længes du efter at skabe en online oplevelse for dine besøgende, der konverterer dem til loyale kunder?
Så send mig en e-mail på lee@leeleplawdeichmann.dk eller kontakt mig her. Jeg glæder mig til at hjælpe dig med en bedre brugeroplevelse på dit website, der konverterer dine besøgende til kunder.
Denne artikel blev oprindeligt skrevet til intoto – Online Markedsføring.