5 gode råd til at konvertere besøgende til kunder i din webshop

Har du en velbesøgt webshop, er du godt sikret i den digitale fremtid. Men indtjeningen oplever du først, når du konverterer dine besøgende til kunder. Hvordan? Jeg giver dig 5 gode råd her.

Yay, endnu en besøgende klikkede sig vej til din webshop, surfede lidt rundt – og forsvandt. Ud i cyberspace. Videre til din konkurrent. Øv!

Kender du det scenarie? Frygter du det?

Enhver webshopejer elsker besøgende, og de fleste er lige så vilde med Google Analytics. For her findes de virkelige data om, hvordan din webshop egentlig klarer sig i onlinejunglen. Data, som du kan bruge til at få et billede af dine besøgendes udfordringer.

Herunder giver vi dig vores 5 bedste råd til at konvertere dine besøgende til kunder i din webshop.

#1 Tag din kunde i hånden

I cyberspace-forstand, forstås. Prøv at tjekke din webshop ud. Hvad møder dine besøgende? Er det nemt at forstå, hvad du tilbyder? Er købsrejsen overskuelig?
I løbet af ganske få sekunder har dine besøgende dannet sig et indtryk af din webshop. De sekunder afgør, om du får solgt eller ikke solgt på denne session. Derfor skal din webshop være nem at overskue, let at navigere rundt i og tiltale din målgruppe i design.

Sørg for at give dine besøgende flere forskellige indgange til dine produkter. Så kan det godt være, de overser en indgang til et produkt – men sandsynligheden er større for, de kommer til produktet ved en anden indgang.

Jo lettere, du gør det for dine besøgende at finde dine produkter, putte dem i kurven og betale – jo større er chancen for at konvertere til kunder.

#2 Vis dine kundeudtalelser

Den bedste troværdighed får du ved at lade dine kunder udtale sig positivt om din webshop. Derfor: Sørg for at vise dine kundeudtalelser på dit site på et tydeligt og naturligt sted i dine besøgendes købsprocess.

Opret også din forretning på et anmeldersite som Trustpilot, E-mærkets kunde- og fragtscore eller lignende, så du kan indlejre dine kunders vurderinger på dit site. Stjernerne og udtalelserne taler næsten for sig selv.

Gode udtalelser og mange stjerner trigger en følelse i dine besøgende om, at du har leveret en god service og har et seriøst og ordentligt produkt. Det vil få de fleste – der har behov for dit produkt – til at købe.

#3 Husk altid den gode kundeservice

På nettet kan du ikke stikke dine besøgende et smil og charme dig ind på dem. Alt i din webshop skal emme af god kundeservice. Og har den besøgende brug for din hjælp, skal du stå til rådighed med ordentlige svar.

Tænk på, at den gode kundeservice altid vil efterlade en god følelse hos dine besøgende – med større chance for en positiv kundeudtalelse til følge.

Sørg for at tilbyde en fantastisk bytteservice og orientér dine besøgende kort og tydeligt om dine frister og garantier.

Fortæl om din leveringsgaranti, så dine besøgende ved, hvornår de kan forvente at modtage dit produkt. Og om de har mulighed for at hente varen selv hos dig.

Den korte og tydelige information og hjælp i processen (og efterfølgende!) skaber en tryghed hos dine besøgende, der konverterer dem til kunder.

#4 Svar på dine besøgendes spørgsmål – inden de stiller dem

Dine potentielle kunder kan have mange spørgsmål, inden de lægger varer i kurven. Gør dit bedste for at svare på deres spørgsmål, inden de stiller dem. Lav for eksempel en brainstorm over dine produkter fra dine kunders synspunkt. Hvilke spørgsmål kunne de finde på at stille?

Tag også udgangspunkt i de henvendelser, du måske allerede har fået. Sælger du tøj, er spørgsmål omkring størrelse og pasform for eksempel relevante. Hvordan finder jeg min størrelse? Hvordan er pasformen?

Du kan også svare på, hvordan dine kunder vedligeholder produktet. Eller alternative måder at bruge produktet på. Eller om kunden får rabat ved køb af flere.

Og så videre.

Jo flere spørgsmål du er i stand til at svare på, allerede når kunden kigger på produktet i din webshop, jo bedre behandlet vil kunden føle sig. Jo mere troværdig fremstår du. Og du sparer tid i din kundeservice.

#5 Test, mål og evaluer

Webshoppen er i luften, du har fulgt ovenstående råd og er godt i gang med at konvertere dine besøgende til kunder. Super!

Men stop ikke her!

Selv om alt spiller nu, skal du fortsætte med at teste og evaluere dit indhold. Hold øje med din Google Analytics og brug dataene til at optimere din webshop løbende.

Har du mange besøgende, kan du teste dine elementer af med A/B splittests. Det giver dig et præcist billede af, hvad der får dine besøgende til at interagere og ikke mindst købe i din webshop.

Plejer du din webshop, som du bør pleje dine kunder, er du sikker på digital succes fremadrettet.

For meget arbejde og for lidt tid?

Jeg ved, det kræver tid og noget arbejde at få en webshop til at kaste salg af sig. Og jeg elsker at tumle med udfordringerne undervejs. Du kender dine produkter, jeg kender online markedsføring – sammen kan vi øge salget i din webshop.

Vil du have din webshop til at arbejde optimalt for dig? Så send en e-mail til lee@leelplawdeichmann.dk eller kontakt mig her.


Denne artikel blev oprindeligt skrevet til intoto digital.


Læs mere

Skip to content